2014/2015 - Zespół Szkół Sióstr Imienia Jezus

Przejdź do treści

Menu główne:

Przedmioty > Historia


Historia - Informacje  2014/2015


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Uczniowie Szkoły Podstawowej Niepublicznej nr 74 i Gimnazjum nr 13 (razem 42 uczniów), wzięli udział w Ogólnopolskim Konkursie Historycznym „Albus 2015”.

Laureaci tego konkursu to:
                                               Małgorzata Kuczyńska kl. IVa
                                               Kacper Maliszewski kl. IVa
                                               Franciszek Załuska kl. Vb
                                               Oskar Prokopiak kl. VI
                                               Klara Gesche kl. VI
Wyróżnienie otrzymali:
                                              Anna Kodym kl. Vb
                                              Kaja Krysicka kl. IVa



Projekt gimnazjalny z historii

Dwie uczennice z kl. II G zrealizowały projekt z historii - „Tajemnice II Wojny Światowej – Enigma”.


Dwudziestu dwóch uczniowie Szkoły Podstawowej Niepublicznej nr 74 wzięło udział w VII Ogólnopolskim Konkursie Mitologicznym „Klio 2015” w trzech kategoriach:
test wiedzy, praca plastyczna i praca fotograficzna.

Dyplom laureata i pierwsze miejsce w szkole otrzymali:


Maria Mroczkowska kl. VI – test wiedzy
Agnieszka Woźniak kl. VI – praca fotograficzna
Maria Mroczkowska kl. VI – praca plastyczna



Uczniowie Szkoły Podstawowej Niepublicznej nr 74 i Gimnazjum nr 13 (razem 21 uczniów) wzięli udział w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Historycznej „ Olimpus – sesja zimowa 2015”.
Laureatką olimpiady została Katarzyna Zacharska z kl. IV b.


Malowanie flagi narodowej

Uczniowie klasy V na lekcjach historii malowali fagi narodowe z okazji zbliżającego się dnia 11 listopada – Narodowego Święta Niepodległości.


Praca z tablicą interaktywną

Uczniowie na lekcjach historii i w czasie zajęć koła historycznego pracują również z tablicą interaktywną.


Uczniowie Szkoły Podstawowej Niepublicznej nr 74 i Gimnazjum nr 13 wzięli udział w Olimpiadzie Wiedzy Archimedes HISTORIA – PLUS,
(XIV edycji – październik 2014 r.) organizowanej przez Oxford Educational – Świat bez granic.

Laureaci tego konkursu to:
- Michał Juzwa    kl. III G
- Jan Rozwałka    kl. Va
- Kacper Maliszewski   kl. IVa
- Michał Rolski     kl. IVb



Zdobnictwo średniowiecznych liter

Uczniowie klas IVab na lekcjach historii wykorzystując wzory średniowiecznych liter oraz typowych dla tego okresu motywów dekoracyjnych uczyli się zdobić swoje inicjały.


Uzbrojenie i ubiór rycerza…

Uczniowie kl. Vab na lekcjach historii mieli możliwość zapoznania się z replikami ubioru i wyposażenia  średniowiecznego rycerza, takimi jak: halabarda, łuk, tarcza, miecz, kusza, topór, sztylet, hełm, strzały czy bełt.


Kaligrafia – gęsim piórem i bambusem…

Uczniowie gimnazjum i szkoły podstawowej na lekcjach historii i koła historycznego, poznając historię pisma, materiałów pisarskich, różne modele liter i zastosowanie, przy użyciu pióra gęsiego i bambusa próbowali kaligrafować mając różne wzory pisma takie jak: uncjała, minuskuła humanistyczna, gotyk czy kapitałe kwadratową. Była to dla nich świetna zabawa!


Projektowanie herbów na lekcjach historii:

        Zwyczaj stosowania herbów ukształtował się w średniowieczu i swój rodowód posiada w bojowym taktycznym zespole rycerskim, jaki stanowiła chorągiew, czyli oddział wojskowy, który przez całe średniowiecze odgrywał zasadniczą rolę w sposobach prowadzenia działań wojennych, zwłaszcza w prowadzeniu bitew. Gdy na polu walki pojawiła się ciężka jazda, zbroje były do siebie podobne, a hełmy zakrywały głowę i twarz. Wtedy rozpoznanie poszczególnych rycerzy stawało się niemal niemożliwe. Dlatego swoje zastosowanie zyskały herby, jako łatwy do rozpoznania rysunek dawał możliwość identyfikacji, stąd też dana jednostka rozpoznawała się po proporcu – odpowiednio barwionym i opatrzonym znakiem bojowym-rozpoznawczym. Następnie ów znak przechodził na różne części uzbrojenia rycerskiego, przede wszystkim na hełm i tarczę, jako te elementy, które zawsze są dobrze widoczne. Pozwalał on szybko ustalić przynależność chorągiewną danego rycerza.  Powtarzające się od wieków symbole i kolory zyskały swoje znaczenie.
       Uczniowie klas IVab i Vab po zapoznaniu się na lekcjach historii: co to jest herb, czemu służy, z czego się składa, tworzyli swoje własne herby.

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego