Menu główne:
Historia - Informacje 2014/2015
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uczniowie Szkoły Podstawowej Niepublicznej nr 74 i Gimnazjum nr 13 (razem 42 uczniów), wzięli udział w Ogólnopolskim Konkursie Historycznym „Albus 2015”.
Laureaci tego konkursu to:
Małgorzata Kuczyńska kl. IVa
Kacper Maliszewski kl. IVa
Franciszek Załuska kl. Vb
Oskar Prokopiak kl. VI
Klara Gesche kl. VI
Wyróżnienie otrzymali:
Anna Kodym kl. Vb
Kaja Krysicka kl. IVa
Projekt gimnazjalny z historii
Dwie uczennice z kl. II G zrealizowały projekt z historii - „Tajemnice II Wojny Światowej – Enigma”.
Dwudziestu dwóch uczniowie Szkoły Podstawowej Niepublicznej nr 74 wzięło udział w VII Ogólnopolskim Konkursie Mitologicznym „Klio 2015” w trzech kategoriach:
test wiedzy, praca plastyczna i praca fotograficzna.
Dyplom laureata i pierwsze miejsce w szkole otrzymali:
Maria Mroczkowska kl. VI – test wiedzy
Agnieszka Woźniak kl. VI – praca fotograficzna
Maria Mroczkowska kl. VI – praca plastyczna
Uczniowie Szkoły Podstawowej Niepublicznej nr 74 i Gimnazjum nr 13 (razem 21 uczniów) wzięli udział w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Historycznej „ Olimpus – sesja zimowa 2015”.
Laureatką olimpiady została Katarzyna Zacharska z kl. IV b.
Malowanie flagi narodowej
Uczniowie klasy V na lekcjach historii malowali fagi narodowe z okazji zbliżającego się dnia 11 listopada – Narodowego Święta Niepodległości.
Praca z tablicą interaktywną
Uczniowie na lekcjach historii i w czasie zajęć koła historycznego pracują również z tablicą interaktywną.
Uczniowie Szkoły Podstawowej Niepublicznej nr 74 i Gimnazjum nr 13 wzięli udział w Olimpiadzie Wiedzy Archimedes HISTORIA – PLUS,
(XIV edycji – październik 2014 r.) organizowanej przez Oxford Educational – Świat bez granic.
Laureaci tego konkursu to:
- Michał Juzwa kl. III G
- Jan Rozwałka kl. Va
- Kacper Maliszewski kl. IVa
- Michał Rolski kl. IVb
Zdobnictwo średniowiecznych liter
Uczniowie klas IVab na lekcjach historii wykorzystując wzory średniowiecznych liter oraz typowych dla tego okresu motywów dekoracyjnych uczyli się zdobić swoje inicjały.
Uzbrojenie i ubiór rycerza…
Uczniowie kl. Vab na lekcjach historii mieli możliwość zapoznania się z replikami ubioru i wyposażenia średniowiecznego rycerza, takimi jak: halabarda, łuk, tarcza, miecz, kusza, topór, sztylet, hełm, strzały czy bełt.
Kaligrafia – gęsim piórem i bambusem…
Uczniowie gimnazjum i szkoły podstawowej na lekcjach historii i koła historycznego, poznając historię pisma, materiałów pisarskich, różne modele liter i zastosowanie, przy użyciu pióra gęsiego i bambusa próbowali kaligrafować mając różne wzory pisma takie jak: uncjała, minuskuła humanistyczna, gotyk czy kapitałe kwadratową. Była to dla nich świetna zabawa!
Projektowanie herbów na lekcjach historii:
Zwyczaj stosowania herbów ukształtował się w średniowieczu i swój rodowód posiada w bojowym taktycznym zespole rycerskim, jaki stanowiła chorągiew, czyli oddział wojskowy, który przez całe średniowiecze odgrywał zasadniczą rolę w sposobach prowadzenia działań wojennych, zwłaszcza w prowadzeniu bitew. Gdy na polu walki pojawiła się ciężka jazda, zbroje były do siebie podobne, a hełmy zakrywały głowę i twarz. Wtedy rozpoznanie poszczególnych rycerzy stawało się niemal niemożliwe. Dlatego swoje zastosowanie zyskały herby, jako łatwy do rozpoznania rysunek dawał możliwość identyfikacji, stąd też dana jednostka rozpoznawała się po proporcu – odpowiednio barwionym i opatrzonym znakiem bojowym-rozpoznawczym. Następnie ów znak przechodził na różne części uzbrojenia rycerskiego, przede wszystkim na hełm i tarczę, jako te elementy, które zawsze są dobrze widoczne. Pozwalał on szybko ustalić przynależność chorągiewną danego rycerza. Powtarzające się od wieków symbole i kolory zyskały swoje znaczenie.
Uczniowie klas IVab i Vab po zapoznaniu się na lekcjach historii: co to jest herb, czemu służy, z czego się składa, tworzyli swoje własne herby.